SXSWedu 2016: to be continued …!

SXSWedu 2016: to be continued …!

Terwijl heel Austin zich klaarmaakt voor het grootste event van het jaar, SXSW Interactive, Music & Film, genieten Sanne en ik nog na van SXSWedu. De afgelopen vier dagen zijn we van sessie naar sessie gerend, hebben we tot laat in de avond onze ervaringen geprobeerd vast te leggen.

We zijn helemaal supercharged met nieuwe ideeën, inzichten en plannen waar we de komende tijd nog wel even zoet mee zijn om ze allemaal uit te werken.

Time flies when you’re having fun!

Hoewel het al weer vier dagen geleden is dat Ronald Reed SXSWedu aftrapte, voelt het als een paar uur geleden. We zijn de afgelopen dagen van vroeg in de ochtend tot laat in de avond bezig geweest met onderwijsinnovatie in de breedste zin van het woord. SXSWedu laat zich niet makkelijk kort en bondig beschrijven. Er is zo’n diversiteit aan sessies, workshops, sprekers en activiteiten. We gaan dat dus ook niet proberen, maar Sanne en ik willen wel alvast drie dingen noemen die ons zijn opgevallen tijdens SXSWedu 2016.

Nummer 1: Design Thinking

Design Thinking is een sterk opkomende trend binnen het onderwijs in de VS. Van methode om problemen binnen de school te tackelen, tot nieuwe manier om leerlingen les te geven. Hiermee samen hangen trends als Project Based Learning, STEAM education en 21st Century Skills. Er was een breed scala aan workshops en voorbeelden van implementaties van Design Thinking te zien. We zijn er beide bij een aantal geweest, maar hebben er nog veel meer gemist. Toch gaan we hier zeker mee aan de slag de komende periode met als doel om actief met scholen Design Thinking een plek te geven in het Nederlandse onderwijs.

Nummer 2: Entrepeneurialism

Ondernemerschap zit Amerikanen natuurlijk in het bloed. Je telt hier pas mee als je tenminste één keer failliet bent gegaan. Maar tijdens SXSWedu hebben we geleerd dat entrepeneurialism niet alleen hoeft te gaan over het oprichten van de zoveelste start-up. Het gaat om een mindset die de kern moet vormen van het onderwijsproces. Dat klinkt misschien een beetje vaag en om het uit te leggen hebben we nog wel wat meer blogberichten nodig, maar zie het als volgt: de arbeidsmarkt waarin leerlingen van nu terecht komen vraagt om veel meer flexibiliteit en ondernemerschap dan in het verleden. Met een entrepeneurial mindset wordt eigenlijk een heel relevant kader bedoeld voor de 21st Century Skills. Op dit moment heerst er op veel scholen echter nog een cultuur die recht tegenover de cultuur staat die er nodig is om innovators met een dergelijke ondernemende mindset op te leiden. Dat moet veranderen. Wil je alvast meer weten? Bekijk dan de website van het Entrepeneurial Learning Initiative.

Nummer 3: Personalization

Eén van de inspirerende sprekers die we hebben gezien, is Todd Rose (Harvard Graduate School of Education). Hij is auteur van het boek ‘The End of Average’, waarin hij laat zien dat niemand gemiddeld is: jij niet, je kinderen niet en je leerlingen niet. Maar onze schoolsystemen zijn eigenlijk gebaseerd op gemiddelde leerlingen die helemaal niet bestaan. Op zich klinkt dit helemaal niet zo onlogisch, maar dit heeft vergaande consequenties voor de manier waarop leerlingen het onderwijs nu ervaren. Aan de hand van drie principes legt hij uit hoe je het onderwijs veel meer gepersonaliseerd zou kunnen inrichten. Welke dit zijn zullen we de komende tijd in een blog uit gaan leggen.

De komende periode gaan we volop aan de slag om de dingen die we hebben gezien verder uit te werken. We hebben nog veel meer gezien dan alleen de bovenstaande drie voorbeelden. Nieuwe blogs, workshops en activiteiten zullen snel volgen. To be continued dus!

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

Om spam tegen te gaan vragen wij u deze som op te lossen (en oefen gelijk uw rekenvaardigheid):