Virtual Reality in het onderwijs: hoe reëel is dat?

Virtual Reality in het onderwijs: hoe reëel is dat?

Het wordt steeds makkelijker om de wondere wereld van virtual reality te ontdekken. Waar je eerst uren in de rij moest staan op een tech-beurs voor een ritje in de virtuele achtbaan, kun je nu al voor een paar euro in de wagon stappen.

Doordat het steeds laagdrempeliger wordt, vergroot de kans om virtual reality in het onderwijs in te kunnen zetten. Een virtuele wereld voor je klas: is dat een reëel idee?

Het vierde lesuur: duiken met witte haaien

Virtual reality geeft je als docent de kans om je leerlingen de hele wereld (en daarbuiten) te laten zien, zonder het klaslokaal te verlaten. Je kunt leerlingen bijvoorbeeld meenemen naar de rand van een uitbarstende vulkaan, ze laten diepzeeduiken met witte haaien of midden in de kunst van Dalí zetten. Door virtual reality kun je dingen beleven alsof je er echt bij bent.

Deelnemers aan het VR-Congres ervaren hoe het is om gepest te worden.

Wij merken dat virtual reality een thema is waar steeds meer scholen interesse in krijgen. In februari schreven we in een blog over de 360-graden video die we hebben ontwikkeld waarbij je je leerlingen (of jezelf) kunt laten ervaren hoe het is om gepest te worden. Eind maart kreeg het Lab to Learn studenten van de lerarenopleiding Tilburg op bezoek. Een mooi moment om onze video te laten zien en met toekomstige leraren te spreken over de (on)mogelijkheden van virtual reality in de klas. Een week na het bezoek van de studenten konden we onze video laten zien op het VR-Congres van Het Innovatie Netwerk. Een inspirerend congres waar zo’n 100 mensen op af kwamen om hun ervaringen en enthousiasme over virtual reality met elkaar te delen.

The sky is not the limit

Er wordt steeds meer gesproken over virtual reality, maar wat moeten we er mee? In een virtuele wereld bestaan er geen problemen zoals tijd, grootte of veiligheid. Je staat binnen no time boven op een brug in de Alpen om hoogte en lengte zelf te beleven. Je kunt de route van een bij of hommel volgen alsof je je hebt aangesloten bij de kolonie. De mogelijkheden zijn letterlijk eindeloos.

Daarnaast komen er steeds meer ontwerpen van (goedkope) brillen uit waar een smartphone ingeschoven kan worden. Maar het belangrijkst is natuurlijk dat er steeds meer content op de markt gebracht. Zo kun je met Google Expeditions bijvoorbeeld mee op expeditie, heeft YouTube een speciaal kanaal voor VR content en biedt ook Facebook mogelijkheden om 360-graden content te delen.

Nog maar het begin!

Virtual reality is bezig met een opmars, maar staat echt nog in de kinderschoenen. Dat zorgt voor uitdaging om het in je onderwijs in te zetten. Je kunt bijvoorbeeld niet zien wat de leerling ziet en bijsturen want deze is letterlijk ‘op reis’. Daarnaast kan een video teveel indrukken geven zodat een leerling minder focus heeft op de lesstof die jij voor ogen had. Ook ben je als leerkracht op dit moment afhankelijk van de content van anderen als je geen 360-graden camera hebt.

Er komen gelukkig wel steeds meer apps op de markt om zelf content te maken. Met de app Panorama 360 (Android) of Cardboard Camera (Android/iOS) kun je al heel gemakkelijk een mooie 360 graden foto maken. Probeer bij het inzetten van virtual reality vooral te kijken naar wat bij jou en jouw leerlingen past en zie het uitproberen als een inspirerend leerproces.

Op zoek naar wat meer achtergrondinformatie? Kennisnet schreef een interessante brochure over de toepassing van virtual reality in het onderwijs.

Wil jij je leerlingen af en toe graag even naar de maan sturen? Neem dan contact met ons op!

Foto: Flickr, Iwan Gabovich

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

Om spam tegen te gaan vragen wij u deze som op te lossen (en oefen gelijk uw rekenvaardigheid):